Wednesday 21 March 2012

cita-cita saya nak cikgu, cikgu

Assalamualaikum kalian semua, yup masih dlm mood exam lagi, masih berjuang utk paper last DTP213 "Planning Survey Techniques". oklah aku dulu2 masa cikgu tanya "Akmal, kamu nak jadi ape bila dah besar nanti?" aku menjawab "Saya nak jadi cikgu, cikgu". sekolah rendah, sekolah menengah cita-cita sama je nak jadi cikgu. masa sekolah rendah dulu aku pernah bercita-cita nak jadi saintis haha, tingginye. nak jadi saintis atau ahli sains sbb aku nak kaji alam ni nak jelajah ke sana ke mari, lepas tu nak kongsi dgn org ramai. lepas tu, sekolah menengah tambah cita-cita nak jadi ahli politik. sbb ahli politik ni medium antara masyarakat dgn kerajaan, boleh tolong org. aku berpegang pd tiga cita2 ni bila dah besar nanti. tapi nampaknye mungkin tak tercapai kot, Insyaallah kalau ada Allah bagi rezeki dlm bidang tu nanti. dulu masa kita kecik, aku rasa senang nak jadi tu nak jadi ini, mcm senang kan? yg penting kita kena belajar rajin2, tu je. tapi realitinya memanggg susah sangat. bukan semua yg kita nak akan dapat dlm genggaman. kawan2 sekolah ada mcm jawapan dia, ada yg nak jadi doktor, arkitek pensyarah, akauntan bomber, peguam, nak jadi pm pun ada. senang kata jenis pekerjaan yg ada dlm kamus bergambar tu la. semua kerja2 yg umum diketahui masyarakat. takde pun yg nak jadi perancang bandar ke, pereka fesyen ke, arkitek landskap ke, ahli ukur bahan ke kan. masing2 ade cita-cita yg tersendiri dan sbb musabab dia. aku tengok kawan2 aku, ramai yg berjaya, dapat sambung belajar kat tempat yg bagus2. tahniah la korang. ade dulu masa sekolah rendah budak ni biase2 je mungkin otak c+ atau b-, tapi sekarang ni diaorang lagi hebat, dapat sambung degree kat u  yg terkemuka. hehe mcm mane ek korang buat mcm tu. dulu kita sama2 main ceper, galah, kejar2, nyorok2 time rehat......hehe kalau diingat balik masa sekolah rendah memag best! rasa nak kembali semula. walau ape pun bidang yg korang ceburi buat sungguh2 ye, kawan di sini mendoakan kejayaan kawan2 di sana. tinggallah aku keseorangan kat perak ni menceburi bidang perancang bandar. apekajadahnye tu? ntah la aku pun tak pasti ape yg aku ambik ni. mudah2mudahan berjaya. tak nak la cita pasal perancang bandar ni-->assignment bertindih, tak tido, no weekend, ngantuk. hehe balik kpd tajuk, jadi cikgu ni best tau! sbb pertama aku nak jadi cikgu mungkin dipengaruhi faktor ayah aku seorang cikgu, tu faktor kuat yg mendorong. sbb kedua kita hidup 11 thn dgn cikgu. walupun penat tapi seronok layan karenah budak2 ni. tapi nak jadi guru sekarang ni mencabar sbb budak2 sekarang bukan mcm budak2 dulu......hmm tau2 je lah. kalau ade rezeki dlm perguruan.......Insyaallah Cikgu Akmal...
Wassalam~

2 catatan:

iBrAiM aNsErS pAnCaRoBa said...

asalamumalaikum...cikgu AKMAL!!!!!!

akmal said...

Waalaikumusalam murid2. hehe~

Post a Comment