Monday 10 October 2011

??? tak nak, tak nak!

salam,
ptg smlm on the way nak balik kg, singgah berehat kat r&r dengkil. sedang asyik aku memerhatikan org yg lalu lalang, mate aku ternampak kelibat seorang budak ni. aku tersentak. dlm ramai2 org, die ni yg paling aneh sekali. terus mate tak kelip & terlepas pandangan drpd budak ni. aku memerhatikan gelagat budak ni. budak ni lelaki, bertubuh kecik, pakai songkok. comel budaknye. tapi ape yg perhatikan budak ni bawak kertas mcm risalah tu & beg sandang. aku agak budak ni mcm jual barang (mintak sedekah ah tu). kesian tengok budak ni. umur maybe dlm......still skolah rendah lgi. nampak die sorang je yg buat kerje tu, tak nampak lagi mane2 budak mcm tu. die pergi dari satu meja ke satu meja yg lain, dari meja ni ke meja tu, drpd org ni ke org lain pulak. hmm......trdetik dlm hati, ape budak ni buat??? sepatutnye dlm umur mcm tu, die tgh main dgn budak2 lain, sbg kanak2 yg normal. rase geram ade, kesian pon ade. sape ah yg jadi mastermind ni. waktu dlm pukul 6 lebih. sedang budak2 lain tgh seronok brmain, budak ni pergi buat krje mnjual, meminta. aku terus terang, tak boleh terime kenyataan ni. ye ah aku hanye boleh cakap je, sedangkan tak tau ape yg budak tu alami. ishh......memang kesin tengok budak tu, die sungguh2 buat. kadang2 ade sindikit yg suruh bebudak jual something (kalendar, kismis, cd, buku), ade yg terus2 mintak sedekah. kadang2 pihak sekolah tahfiz/anak yatim pon ade gak. dieorg masih kecik lagi, ape yg tau. kalau org dewasa maybe ok ah kot. budak tu mesti penat, kalau dri pg buat kerje mcm tu, haish penat giler doe. kalau aku pon tak larat. dan bukan semue org layan budak tu, aku perhatikan ade yg jeling pon tak nak, dri jauh dah cakap "tak nak, tak nak", hmm at least layan ah dgn care terhormat. walau sape2 pon yg datang mintak sedekah ke, jual2 brg ke, kite kene layan dgn baik, kenape? sbb kite ni org Islam, kalau ade org bukan Islam yg lebih baik layanan mereke kat golongan mcm ni, tak malu ke kite??? walau kite tak nak sekalipon jgn ah pandang hine/rendah kat golongan mcm ni. kite semue same je, yg membezakan manusie??? iman & taqwa......aku tak boleh tunggu lame kat situ, kena gerak. kisah budak tadi.......tak tau kat mane penghujung die, ape nasib die. rase tak sampai hati nak tinggalkan kezaliman sindiket brleluase kat bebudak kecik mcm tu. pernah tak kite pk kalau2 kite berade dlm situasi budak tadi??? atau pernah tak kite terfikir kalau2 giliran kite selepas ni? skarang zmn wawasan 2020 bhaii~ masih ade lagi sindiket2 mcm ni? kat mane mereka yg brcakap soal keadilan? undang2? jenayah?
di mana hak budak tadi? budak tu pon ade hak mcm kanak2 yg seusia. aku tinggalkan r&r dengkil dgn 1001 harapan......moga next time aku x jumpe lagi bebudak mcm tu..

0 catatan:

Post a Comment